Tweede reisverslag - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Christien - WaarBenJij.nu Tweede reisverslag - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Christien - WaarBenJij.nu

Tweede reisverslag

Door: Christien

Blijf op de hoogte en volg Christien

04 November 2014 | Zweden, Uppsala

Het is 3 november en ik zit nu bijna 10 weken in Uppsala, ik ben nog steeds erg op mijn plek hier en heb eigenlijk geen heimwee. Afgelopen weken heb ik alweer veel meegemaakt. Het is heel goed te merken dat God in mij bezig is om mij te laten groeien en ontwikkelen.
Ik merk bijvoorbeeld dat ik moet leren keuzes te maken en bepaalde angsten los moet laten. Verder leer ik veel in de lessen die we op school hebben. Zo leren we over de autoriteit die we als gelovigen hebben, hoe we gerechtvaardigd zijn door Jezus waardoor we vrijmoedig voor God mogen staan, de grote kracht die God in ons heeft gelegd (Efeziers 1:19,20), dat angst het tegenovergestelde is van geloof en ga zo maar door. Dit zijn maar een paar punten uit de lessen die we tot nu toe hebben gehad. Het is zo mooi om dit allemaal te leren, het klopt allemaal zo goed. Dat bedacht ik me laatst. Alles wat in de bijbel staat, wat ik leer en hoe wij gemaakt zijn, het klopt. Het is heel logisch en betrouwbaar. Hoe wij als mensen zijn gemaakt, komt het beste tot zijn recht als je christen bent.

Verder wil ik vertellen wat ik zo'n beetje heb gedaan afgelopen weken.
In het begin van de afgelopen vijf weken hadden we een concert van 'Planetshakers', dat was super mooi. Luister maar even naar dit linkje: https://www.youtube.com/watch?v=eHPht8UrPWM

Tijdens deze periode was ik ook voor het eerst aan het vasten van vast voedsel. Dit heeft mij geholpen om te helen van bepaalde dingen. Dus vasten kan voor een doorbraak zorgen. Verder hebben we elke week een soort van 'kring'. Hier noemen we het 'prayergroup' of 'cell group', waar we tijd nemen om bij te praten en te bidden. Ik vind het heel bijzonder dat ik met leeftijdsgenoten kan bidden en praten over geloof. Verder speel ik mee in het worshipteam van bijbelschool op mijn fluit. Ik heb geen bladmuziek dus ik kan gewoon heerlijk mijn gang gaan door te improviseren. Dit is één van de dingen waar ik erg van geniet, muziek maken met anderen. Ook zijn we een aantal keren naar Stockholm gegaan met een aantal studenten om muziek te maken op straat. Het viel mij op dat de meeste mensen die het leuk vonden wat wij deden, de buitenstaanders waren.
Ook is er elke vrijdag- en zaterdagavond street mission. Dit houdt in dat je het centrum van Uppsala ingaat en gaat rondkijken of je ook mensen kunt helpen. We delen koffie en thee uit en staan open voor gesprekken. Het uiteindelijke doel is dan om mensen over het geloof te vertellen. Dit vond ik best spannend de eerste keer: vreemde mensen aanspreken. Toch vind ik het wel mooi om te doen, er is een bepaalde sfeer die je enthousiast en vurig maakt.
Tussen de drukke schoolweken door zijn we met onze klas ook op 'retreat' geweest. Dit waren twee bijzondere dagen waarin we midden in de natuur God gingen zoeken en naar Zijn stem leerden luisteren. Tijdens deze dagen leerden we over het belang van je zonden bekeren en in het licht lopen. Heel bijzonder.
Afgelopen week had ik bezoek van Anique. Zij kwam hier voor de jeugdconferentie. Deze dagen waren heel mooi, in één van de laatste diensten hebben meer dan 130 jongeren hun leven aan Jezus gegeven.

Een heel belangrijk punt dat ik ook heb geleerd hier is: dat mensen tegenwoordig heel individualistisch leven. Het vertrouwen in elkaar is tegenwoordig zo klein. Veel mensen denken dat ze zichzelf wel kunnen redden, maar voelen zich vervolgens alleen. Dit is niet hoe het bedoeld is. We zijn gemaakt om samen te leven en elkaar te helpen, om in vertrouwen met elkaar te leven. Dit is zo belangrijk. Ik denk dat de duivel probeert ons allemaal op onszelf te richten, zo van: 'ik' ben belangrijk, en dan komt de rest. Ik wil eerst mijzelf redden, dan komt de rest. Maar ik denk dat het beter is als we elkaar meer gaan vertrouwen en wat meer uit onze comfort zone moeten stappen. Want dan kun je ook veel beter kerk zijn. Kerk zijn doe je ook samen, niet in je eentje. Bovendien hebben we samen veel meer power dan in ons eentje. Samen kunnen we veel meer bereiken dan alleen. Dus. Dat leer ik hier ook.

Tot de volgende keer!

  • 06 November 2014 - 21:39

    Rita:

    Wat een mooi verhaal Christien!
    Wat gaat de tijd snel voorbij zeg, 10 weken al weer! En wat heerlijk dat je je daar zo goed op je plaats voelt.
    Om bijna jaloers op te worden.
    Heb nog een fijne tijd daar. Geniet er van.

    Groetjes van je buuv, Rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Christien

Op deze blog schrijf ik mijn ervaringen en verhalen over mijn verblijf hier in Uppsala. Wat ik hier het komende jaar ga doen is bijbelschool bij Livets Ord.

Actief sinds 23 Aug. 2014
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 104867

Voorgaande reizen:

20 Januari 2017 - 20 Januari 2017

Studeren in Nederland

23 December 2016 - 06 Januari 2017

Helping refugees on Lesvos

02 November 2015 - 22 Februari 2016

Vietnam

21 Augustus 2014 - 31 Mei 2015

Op naar Uppsala

Landen bezocht: